Zwarte Kees, partizaan in de Achterhoek

Zwarte Kees, partizaan in de Achterhoek | auteur: Paul Westmeijer

In 2021 verscheen de eerste uitgave van een boek over Kees Ruizendaal: Zwarte Kees, partizaan in de Achterhoek. Het boek was al snel uitverkocht.
Paul Westmeijer, de auteur en kleinzoon van Zwarte Kees heeft de hernieuwde uitgave aangevuld met nieuwe verhalen die hij hoorde van de lezers van de eerste uitgave.

Vanaf 20 april, 80 jaar na de dood van Zwarte Kees is deze hernieuwde uitgave opnieuw te koop in het Nationaal Onderduikmuseum. Het boek Zwarte Kees, partizaan in de Achterhoek, beschrijft het leven van Kees Ruizendaal, zijn drijfveren en nalatenschap.

Na een carriére bij de Marine vocht Kees als soldaat in de Slag bij de Grebbeberg. Na de capitulatie van Nederland gaf de Nederlandse Overheid hem een baan als politieagent in Amsterdam. Door zijn gruwel tegen deze nieuwe orde, vroeg hij overplaatsing aan naar de Achterhoek, waar hij bij de Marechaussee belandde. Daar zette hij een netwerk met ex-militairen en plaatselijke verzetsmensen op die hulp bood aan onderduikers, maar ook overvallen en liquidaties organiseerde. De Arnhemse afdeling van de SD (Sicherheitsdienst) zetten Zwarte Kees op een lijst van meest gezochte terroristen. En trok alle registers open om deze partizaan en het verzet uit te schakelen. Bij deze actie, 80 jaar geleden, sneuvelde Zwarte Kees na een vuurgevecht op een Doesburgse binnenplaats.

Met dit boek wordt Zwarte Kees geëerd en ontmoet Paul de kleinzoon, zijn opa in een parallelle werkelijkheid.

Titel: Zwarte Kees, partizaan in de Achterhoek
Auteur: Paul Westmeijer
Omvang: Paperback, 208 pagina’s, 47 foto’s en illustraties
Prijs: € 19,95
Uitgever: Nationaal Onderduikmuseum

Met de aankoop van dit boek steun je het Nationaal Onderduikmuseum want de gehele opbrengst van het boek komt ten goede aan het museum.

Zwarte Kees, partizaan in de Achterhoek | auteur: Paul Westmeijer