Kom met je klas naar het Nationaal Onderduikmuseum! En maak kennis met de verhalen van Markt 12.
Van brugklas tot eindexamenjaar biedt het Nationaal Onderduikmuseum diverse educatieve programmaâs.
Beleef in de oorspronkelijke locatie de verhalen van de bewoners van Markt 12 tijdens WOII. De educatieve programmaâs over onderduiken, vrijheid en verzet zijn interactief van opzet.
Het Nationaal Onderduikmuseum biedt 4 educatieve programmaâs voor het voortgezet onderwijs en stemmen we af op het niveau en de leeftijd van de leerlingen.
De programmaâs laten de leerlingen kennismaken met de themaâs Onderduik, Verzet en Vrijheid:
Onderbouw Voortgezet Onderwijs
De Zoektocht
Leerlingen maken met behulp van de Zoektocht kennis met de themaâs onderduiken, vrijheid en verzet.
Dit programma wordt begeleid door een museumdocent.
Werkvorm: De leerlingen gaan na een interactieve introductie zelfstandig in groepjes op onderzoek in het museum. De les wordt gezamenlijk afgesloten.
Duur: circa 1 ½ u
Kerndoelen:
Nederlands 4
Mens & Maatschappij 37 en 40
Sluit aan op canonvenster âde Tweede Wereldoorlogâ
Ja?! Nee?! Misschien?!
Aan de hand van dilemmaâs worden de leerlingen geconfronteerd met keuzes, waar mensen in de bezettingstijd voor stonden. Hierbij wordt de koppeling naar het heden gemaakt.
Dit programma wordt begeleid door een museumdocent.
Werkvorm: De leerlingen gaan na een interactieve introductie zelfstandig in groepjes op onderzoek in het museum. De les wordt gezamenlijk afgesloten.
Duur: circa 1 ½ u
Kerndoelen:
Nederlands 4
Mens & Maatschappij 37 en 40
Sluit aan op canonvenster âde Tweede Wereldoorlogâ
*Alleen NL
Keuzes maken; toen en nu
Iedere dag maak je keuzes. Wat trek ik aan? Welke opleiding wil ik volgen? Zal ik een bijbaantje nemen? In een oorlog zijn de omstandigheden moeilijker, keuzes die je maakt kunnen levensgevaarlijk zijn. Ga ik werken voor de vijand of ga ik in het verzet? Onderteken ik de loyaliteitsverklaring en mag ik blijven studeren of duik ik onder?
Leerlingen onderzoeken in groepjes welke mensen in de oorlog bepaalde keuzes maakten en wat de gevolgen daarvan waren. Deze keuzes worden vertaald naar het heden.
Dit programma wordt begeleid door een museumdocent.
Werkvorm: De leerlingen gaan na een interactieve introductie zelfstandig in groepjes op onderzoek in het museum. De les wordt gezamenlijk afgesloten.
Duur: circa 1 ½ u
Kerndoelen:
Nederlands 4
Mens & Maatschappij 37 en 40
Sluit aan op canonvenster âde Tweede Wereldoorlogâ
Collaboratie of verzet?
Goed of fout? Leerlingen onderzoeken de keuzes van een persoon in de oorlog. De leerlingen leren de gemaakte keuzes nuanceren en plaatsen in een historische context.
Gaat het hier om collaboratie of verzet?
Dit programma wordt begeleid door een museumdocent.
Werkvorm: De leerlingen gaan na een interactieve introductie zelfstandig in groepjes op onderzoek in het museum. De les wordt gezamenlijk afgesloten.
Duur: circa 1 ½ u
Kerndoelen:
Nederlands 4
Mens & Maatschappij 37 en 40
Sluit aan op canonvenster âde Tweede Wereldoorlogâ
Midden- en bovenbouw Voortgezet Onderwijs
Keuzes maken; toen en nu
Iedere dag maak je keuzes. Wat trek ik aan? Welke opleiding wil ik volgen? Zal ik een bijbaantje nemen? In een oorlog zijn de omstandigheden moeilijker, keuzes die je maakt kunnen levensgevaarlijk zijn. Ga ik werken voor de vijand of ga ik in het verzet? Onderteken ik de loyaliteitsverklaring en mag ik blijven studeren of duik ik onder?
Leerlingen onderzoeken in groepjes welke mensen in de oorlog bepaalde keuzes maakten en wat de gevolgen daarvan waren. Deze keuzes worden vertaald naar het heden.
Dit programma wordt begeleid door een museumdocent.
Werkvorm: De leerlingen gaan na een interactieve introductie zelfstandig in groepjes op onderzoek in het museum. De les wordt gezamenlijk afgesloten.
Duur: circa 1 ½ u
Kerndoelen:
Nederlands 4
Mens & Maatschappij 37 en 40
Sluit aan op canonvenster âde Tweede Wereldoorlogâ
Collaboratie of verzet?
Goed of fout? Leerlingen onderzoeken de keuzes van een persoon in de oorlog. De leerlingen leren de gemaakte keuzes nuanceren en plaatsen in een historische context.
Gaat het hier om collaboratie of verzet?
Dit programma wordt begeleid door een museumdocent.
Werkvorm: De leerlingen gaan na een interactieve introductie zelfstandig in groepjes op onderzoek in het museum. De les wordt gezamenlijk afgesloten.
Duur: circa 1 ½ u
Kerndoelen:
Nederlands 4
Mens & Maatschappij 37 en 40
Sluit aan op canonvenster âde Tweede Wereldoorlogâ
Neem voor meer informatie over de inhoud van dit programma contact op met boekingen@onderduikmuseum.nl
Vul onderstaand reserveringsformulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.
Van dinsdag t/m vrijdag van 10.00-17.00u bereikbaar via 0543 471797 en boekingen@onderduikmuseum.nl