Fietstocht Rademakersbroekroute | 14 en 15 september 2024

Open Monumentendag
Fietstocht Rademakersbroekroute
14/15 september 2024

Fiets je op 14 of 15 september mee met de Rademakersbroekroute?

Tijdens het weekend van Open Monumentendag op 14 en 15 september ga je onder begeleiding van de verhalenvangers van het Nationaal Onderduikmuseum, Gerrit Nijman en Louis Veldhuis, langs erfgoed waar zich tijdens de oorlogsjaren bijzonderheden afspeelden.

Het gaat over onderduik, vervolging, verzet, verraad en represailles. De verhalenvangers nemen je mee in de indringende verhalen van bewoners van boerderijen, (Joodse) onderduikers, verzetsmensen en hun tegenstanders. De fusillade op Rademakersbroek, maar ook enkele heftige gebeurtenissen zoals de kerkrazzia en het bombardement in Dale worden uitgelicht.

De lengte van de fietstocht is ca. 28 km. Voor kinderen vanaf 8 jaar is de route voorzien van opdrachten die tijdens de fietstocht uitgevoerd kunnen worden, aan het eind wacht er een verrassing.

Onderweg zijn er diverse stops, waar je koffie, thee of iets anders kan nuttigen (Eventuele consumpties zijn voor eigen rekening).

Het start- en eindpunt van de tocht is het plein van het Nationaal Onderduikmuseum, Markt 12-16 in Aalten. Vertrek zaterdag en zondag om 12.00 uur. Deelname is gratis.
Wel graag vooraf aanmelden bij het museum, info@vvvaalten.nl of telefonisch 0543-471 797.

De dorpsboerderij is tijdens deze dagen gratis te bezoeken, waar op dit moment een tweedehands boekenmarkt wordt gehouden.
Voor het museum gelden de normale entreeprijzen.

Monument aan Rademakersbroek