Wisseltentoonstelling
Nooit meer? Oorlog in beeld

Tentoonstelling Nooit meer? Oorlog in beeld

In het Nationaal Onderduikmuseum is nu te zien: de expositie ‘NOOIT MEER? Oorlog in beeld’. De foto’s zijn ‘opgehaald’ voor het landelijke project WO2 in 100 foto’s. De vijftig foto’s uit Gelderland worden aangevuld met 50 foto’s van de verschrikkelijke oorlog die nu woedt in Oekraïne.

Fraaie en onbekende Gelderse foto’s

De Tweede Wereldoorlog in 100 foto’s is uitgevoerd door het NIOD en mogelijk gemaakt door het Ministerie van VWS en het vfonds. Vanuit alle provincies en lokale archieven werden 50 foto’s bijeengebracht en soms ook via particulieren ingezonden. In Gelderland leverde de zoektocht bijzondere en niet eerder gepubliceerde foto’s op, onder meer uit het archief van Nationaal Onderduikmuseum. Uit de door de provincies ingebrachte foto’s heeft een jury, onder leiding van toenmalige voorzitter van de Tweede Kamer Khadija Arib, honderd foto’s gekozen.

Foto’s van de onderduik

De vijftig Gelderse foto’s zijn vanaf 30 juni in het Nationaal Onderduikmuseum te zien. Van het bombardement op Arnhem, de brute deportatie van burgers, de evacuees tot de Dutch National Batallion. Nationaal Onderduikmuseum leverde de bijzondere foto voor de omslag van het bijbehorende boek. Op deze afbeelding is Dina Geurink met haar kinderen te zien als ze turen naar de overvliegende bommenwerpers. Dina en Willem Geurink uit Lichtenvoorde hebben op dat moment op hun boerderij veel onderduikers: drie joodse jonge mannen, een weigeraar voor de Arbeitseinsatz en een Russische piloot.

Eigentijdse aanvulling

met foto’s uit Oekraïne We kennen de beelden uit de oorlog in Oekraïne, beelden die soms een-op-een herinneren aan de Tweede Wereldoorlog. De geschiedenis komt akelig dichtbij en is tegenwoordige tijd geworden. De expositie toont daarom ook vijftig foto’s van de oorlog in Oekraïne. Daaronder naast amateurfoto’s ingestuurd door burgers, foto’s van het fotografencollectief Donbas Frontliner. De expositie neemt je zo mee naar de gruwelijkheden van de oorlog in onze provincie van toen tot de oorlog die nu dichtbij woedt in Oekraïne. Het zijn indringende beelden van verwoeste steden, troosteloze straten maar altijd met vastberaden mensen die proberen te overleven in moeilijke omstandigheden.

Donbas Frontliner is in 2020 opgericht door de NGO We Are Reporters en het officieel geregistreerde Frontliner News Agency en biedt een nieuwe vorm van interactieve verslaggeving voor social media van de oorlog aan het front. De groep ontving de Free Media Award in 2022. Zie ook: frontliner.com.ua/about-donbas-frontliner/

Nooit Meer? Was het maar waar…

De beelden van de oorlog maken ons pijnlijk duidelijk dat vrijheid kwetsbaar is en mensenrechten snel geschonden kunnen worden, toen en nu.

ervaringen

Museum
‘Dank aan mensen van collectiebeheer’Dank voor het te voorschijn halen van de onderscheidingen van Ome Jan. Wij hebben het als goed en indrukwekkend ervaren.
- Dinie Luijmes
Tentoonstelling
‘De kinderen vonden het leerzaam!’Wij waren hier met 100 leerlingen. Fijne begeleiding door de vrijwilligers.
- Joep Schipper
Escaperoom
‘Heel spannend, een echte aanrader!’Gave escaperoom en je hebt al je zintuigen nodig.
- Floris Baars
Speurtocht
‘Wat een geweldig museum!’Onze kinderen, 11 en 13, vonden met name de speurtocht erg leuk.
- Patrick Sluiter