MÜNSTER – Het coördinatiecentrum voor Duits-Nederlandse uitwisseling op scholen in het Duitse regeringsdistrict Münster heeft onlangs de eerste map “Tweetalige museummodules voor het Duits-Nederlandse grensgebied” overhandigd aan districtsvoorzitter Dorothee Feller.
“Ik ben altijd heel blij als we de Duits-Nederlandse relaties kunnen verbeteren door middel van goede projecten. Tweetalig leren op het gebied van cultuur is nieuw en een prachtige aanvulling op de diverse grensoverschrijdende projecten van de districtsregering in Münster ”, aldus Feller bij de overhandiging.
Een werkgroep onder leiding van het coördinatiecentrum heeft lesmodules ontwikkeld over musea in de Duits-Nederlandse grensregio voor basis- en middelbaar onderwijs. Het Nationaal Onderduikmuseum in Aalten is één van die musea.
Enerzijds bevorderen de modules taalverwerving (het vak Nederlands). Daarnaast worden vaardigheden aangeleerd op het gebied van sociale studies, geschiedenis, politiek en kunst. Bovendien nodigen deze modules uit om de musea in het grensgebied nog vaker en intensiever in te zetten als buitenschoolse leerlocaties. Ze zijn daarom een belangrijke bouwsteen om leerlingen bekend te maken met het leven aan beide kanten van de grens.
Het coördinatiecentrum kreeg bij de uitvoering van het project ondersteuning van de Nederlandse Taalunie.
De volgende modules zijn beschikbaar:
- Inleiding (PDF, 3.0 MB)
- “Samenwerking – Aanpassing – Weerstand” Nationaal Onderduikmuseum in Aalten (PDF, 46.4 MB)
Vakken: Sociale wetenschappen / Politiek / Nederlands - “Leven aan de grens” De grenspanelen in Dinxperlo en Bocholt-Suderwick (PDF, 23.1 MB)
Vakken: Sociale wetenschappen / Politiek / Nederlands - “Paden naar het Paradijs” Rijksmuseum Twenthe in Enschede (PDF, 47.9 MB)
Vakken: Kunst / Nederlands - “In de voetsporen van Piet Mondriaan” Museum Villa Mondriaan in Winterswijk (PDF, 26.1 MB)
Vakken: Kunst / Nederlands
Naast de gedrukte uitgave zijn de modules te downloaden op de homepage van de deelstaat en op de website van de Nederlandse Taalunie.