MBO modules over Burgerschap en Vrijheid

Leven in vrijheid is niet vanzelfsprekend en blijvende aandacht voor dit thema is belangrijk, ook onder jongeren. Het Nationaal Onderduikmuseum werkte samen met mbo-scholen, Hogeschool Arnhem Nijmegen en Gelderse musea aan een leerlijn met actuele onderwerpen rondom het thema vrijheid aan de Tweede Wereldoorlog.

Koppeling naar het verleden

Mbo-studenten bespreken in de leerlijn het thema vrijheid aan de hand van eigen inzichten en historische gebeurtenissen. Een bezoek aan een museum dat zich richt op de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog is hierbij inbegrepen.

Acht modules

Er zijn acht modules ontwikkeld die elk één actueel onderwerp behandelen, gerelateerd aan het overkoepelende thema vrijheid. Bijvoorbeeld: racisme, migratie, gender, geaardheid, of fysieke beperkingen. Dit jaar komen er acht nieuwe modules bij. Meer informatie over de leerlijn en de modules vind u op: https://blog3.han.nl/vrijheid/.

Introductievideo

Vandaag verscheen een nieuwe video waarin de we leerlijn verder toelichten. Diverse betrokken partijen zijn aan het woord, waaronder Marit Nijman (docent op het Graafschap College) en Marc van Berkel (Hogeschool Arnhem Nijmegen). Twee studenten die de leerlijn hebben gevolgd delen hun ervaringen. U kunt hier de video bekijken:

Dit project is onderdeel van Gelderland in Vrijheid en wordt gesubsidieerd door provincie Gelderland. De ontwikkeling van de leerlijn behelst een samenwerkingsverband tussen Erfgoed Gelderland, de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), het Vrijheidsmuseum in Groesbeek, het Airborne Museum in Oosterbeek, het Nationaal Onderduikmuseum in Aalten en het Herinneringscentrum Apeldoornsche Bosch/CODA. De deelnemende scholen zijn ROC Nijmegen, RijnIJssel, het Graafschap College en Aventus.