Amnesty: Jaarlijkse schrijfdag Write for rights | 9 december 2023

Amnesty schrijfdag ‘Write for Rights’ – 9 december 2023

Jaarlijkse Amnesty-actie Write for Rights ook in Nationaal Onderduikmuseum

Op 10 december is het Internationale Dag van de Rechten van de Mens. Op en rond die dag schrijven mensen wereldwijd miljoenen brieven tegen onrecht. Voor mensen die onterecht vastzitten of bedreigd en gemarteld worden omdat ze opkomen voor hun rechten. Op 9 december kan dit in het Nationaal Onderduikmuseum. De voorbeeldbrieven, het schrijfpapier en de pennen liggen hier van 10.00 uur tot 16.00 uur voor u klaar.

Schrijf een brief, verander een leven

Onder het motto ‘Schrijf een brief, verander een leven’ schrijven tijdens de Write for Rights actie wereldwijd duizenden mensen brieven naar de autoriteiten van verschillende landen om hen onder druk te zetten de naleving van mensenrechten te verbeteren.  Mensen kunnen dit samen doen, maar ook thuis of online.

Dit jaar komt Amnesty International onder andere in actie voor Chaima Issa uit Tunesië, die kritiek had op de president van het land en daarvoor tientallen jaren gevangenisstraf riskeert.

Ook voert Amnesty International actie voor Ahmed Mansoor uit de Verenigde Emiraten, een dichter, blogger en mensenrechtenactivist. Hij uitte rgelmatig zijn bezorgdheid over detentie, marteling en oneerlijke processen tegen mensen die het niet eens waren met de regering. Nu is hij zelf slachtoffer en zit vast in een isloleerceel zonder boeken, pen, papier en zelfs zonder bed!
Voor deze twee mensen en anderen komen we rond 10 december wereldwijd in actie.

75 Jaar Universele Verklaring van de Rechten van de Mens

Dit jaar is het 75 jaar geleden dat de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UVRM) werd opgesteld. Op 10 december 1948 werd de UVRM gelanceerd door de Verenigde Naties. Eleanor Roosevelt, de weduwe van de voormalige Amerikaanse president Roosevelt heeft zich enorm ingezet voor de tot standkoming ervan. De UVRM wordt gezien als de belangrijkste internationale standaard van mensenrechten en is de basis voor het werk van Amnesty International.

Schrijven heeft effect

Het schrijven van brieven heeft door de jaren heen zijn waarde bewezen! Door de Write for Rights acties is de situatie van veel mensen verbeterd. De postzakken vol brieven sporen machthebbers aan om onrecht aan te pakken. Vaak helpt de extra aandacht om mensen vrij te krijgen of te zorgen voor bescherming en gerechtigheid.  Op de site van Amnesty zijn de vele hoopgevende berichten hierover te vinden.  Zie: https://www.amnesty.nl/organiseren/successen

Goed nieuws

Zo voerden we eerder actie voor Bernardo Caal Xol uit Guatemala. Hij was tot meer dan 7 jaar gevangenis veroordeeld omdat hij zich inzette voor de bescherming van de heilige rivier van de Q’eqchi’ Maya’s. De rivier liep gevaar door de bouw van waterkrachtcentrales. In maart 2022 werd hij vervroegd vrijgelaten:

‘Ik ben ieder van jullie erg dankbaar. Jullie gaven me hoop op gerechtigheid, vrijheid en gelijkheid.’  – Bernardo Caal Xol

Amnesty Write for Rights