AKCU: Kunstenaarsduo Martin en Inge Riebeek: The Essential | 16 november 2023

Kunstenaarsduo Martin en Inge Riebeek:
The Essential
AKCU – 16 november 2023

Martin en Inge Riebeek

Als kunstenaarsduo werken Martin en Inge Riebeek 23 jaar samen. Ze studeerden beiden aan de Academie voor Beeldende Kunst St. Joost in Breda. In hun werk spelen sociaal engagement en ontmoeting een belangrijke rol. Zij hebben in hun werk de camera eerder gericht op grote steden, veelal ver weg in het doorlopende project The Essential.

14 jaar geleden maakten zij hun eerste videoportret voor The EssentialNu omvat de verzameling meer dan 500 portretten van mensen uit 25 verschillende landen. Zij stelden hen de vraag: “Wat is op dit moment de essentie van jouw leven?“ Omdat de antwoorden in één keer worden opgenomen, krijgen de portretten het karakter van persoonlijke ontmoetingen. The Essential is een ode aan de verscheidenheid van het individu, maar laat ook zien waarin we gelijk zijn.

Eén van de essenties is ‘vrijheid’: in dat kader maakten Martin & Inge Riebeek portretten over persoonlijke vrijheid. Vrijheid van denken, vrijheid in wie je wilt zijn, vrijheid ten tijde van oorlog, vrijheid van meningsuiting. Strijden tegen onderdrukking of discriminatie.  In de afgelopen paar jaar ook in Nederland onder de noemer ‘Stadslucht maakt Vrij’. Mensen doen hun verhaal, recht uit het hart als ze antwoord geven op de vraag: wat betekent vrijheid voor jou?

Voor meer informatie over het project, bezoek: www.the-essential.nl

Zie ook: www.riebeek.net

Programma:
19.00 uur: Inloop
19.30 uur: Presentatie van Martin en Inge Riebeek
20.30 uur: Pauze
20.45 uur: Vervolg met vragen en gesprek met gasten
21.30 uur: Sluiting

Locatie: Nationaal Onderduikmuseum, Markt 14, Aalten
Entree: € 7,50 incl. consumpties, Museumjaarkaarthouders: gratis

Vernieuwing Nationaal Onderduikmuseum en de rol van kunstenaars

Vrijheid-Onderduiken: Mag ik dan bij jou?
Als vrijheid in het gedrang komt, je je verzet tegen onrecht en overheersing en je moet vluchten en vertrouwen op mensen die je niet kent om je te helpen: wat gebeurt er dan?
Het museum vermijdt gemakkelijke keuzes en wil verbinden, legt accent op daar waar deze vergeten was of stelt de geschiedenis bij.

Onderduiken in relatie tot vrijheid, vluchten toen en nu
In het museum zal op een vernieuwende manier een verbinding gemaakt worden met de issues van het leven vandaag.

Kunstenaars geven hun visie
Hedendaagse vrijdenkers (kunstenaars, filosofen, dichters, musici, wetenschappers etc.) worden uitgenodigd kennis te nemen van de doelstelling, de content en de context van de grensstreek. Vanuit het centrale thema ‘onderduiken’ wordt hen gevraagd een visie te geven op de perspectieven die er zijn als het gaat om ‘Vrijheid’. Wat zien zij als issues en als opgave voor de komende jaren issues voor de samenleving aan weerszijden van de grens?

Amsterdam, Allysia van Duijn: Bij het Mandela monument: ‘Sluit niet je ogen voor racisme, ook hier in Nederland’ - © Riebeek

Zutphen, Anne-Marie Hamming: Eigenaar Centrum Volledig Leven, raakte alles kwijt behalve zichzelf. 'Vrijheid is een innerlijke ervaring’ - © Riebeek