AKCU: Karel Kindermans – Vertellend tekenaar | 23 september

Karel Kindermans | Vertellend tekenaar
AKCU – 23 september 2023

Karel Kindermans (Vlaardingen, 1966) is vertellend tekenaar. De lijn is zijn gereedschap – getekende geschiedenis het resultaat. Hij onderzoekt manieren om historie en cultureel erfgoed toegankelijk te maken. Karel Kindermans woont en werkt in Rotterdam.

In Gelderland is zijn werk te zien geweest in Museum Sjoel Elburg op de tentoonstelling Christendom en antisemitisme (2017) en als onderdeel van het Erfgoed festival Over Grenzen (2018), waarin de geschiedenis van het Hertogdom Gelre, werd opgetekend in ei-tempera en iPad. In het Nationaal Onderduikmuseum was hij te zien met een bijdrage aan de tentoonstelling Kind van de Vrijheid (2020).

Karakteristiek voor zijn werk is de gelaagdheid. Maar hoe werkt dat eigenlijk? Karel Kindermans: “We hebben op school leren lezen, maar we hebben er nooit leren kijken; we leven in een beeldcultuur, maar we zijn visueel analfabeet.”

De meesten verstaan de beeldtaal, maar weinigen kennen de grammatica. Hoe komt het beeld via het netvlies, terecht in het hoofd? Hoe krijgen lijnen vervolgens betekenis?
Hierover zal Karel Kindermans tijdens deze AKCU bijeenkomst zijn visie geven en daarover graag uitwisselen met het publiek.

Karel Kindermans: “Het begon vanuit de behoefte om iets (na) te maken. Nu staan de verhalen centraal die aandacht verdienen. Tekenen en vertellen vallen samen. De voorliefde ligt op historische projecten. Die geef ik vorm. In lijnen. In lijnen die aandacht trekken, stromen, uit de bocht vliegen, hakkelen, fluisteren, roepen, schuren; lijnen die verbeelden, verbinden en onderstrepen. Maar de inhoud staat voorop: uitnodigend om te overdenken.”
Meer info: www.kindermans.nl

Programma: