Knopenfietstocht | 23 september 2023

Knopenfietstocht
23 september 2023

Wat heeft een buffelhoorn te maken met Aalten en Bredevoort?

Nergens anders in Nederland hebben hoorndraaierijen gestaan. Van buffelhoorn uit Azië en Zuid-Amerika werden in Aalten en Bredevoort lange pijpenstelen gemaakt en ook kammen, knopen, seinfluitjes, naaldenkokers en messenheften.

Zaterdag 23 september organiseert het Nationaal Onderduikmuseum Aalten een knopenfietstocht door Aalten en Bredevoort om te ontdekken wat de hoornindustrie hier betekend heeft. Onder leiding van twee gidsen, directe nazaten van invloedrijke families uit de hoornindustrie, fietsen we langs kenmerkende plekken voor de hoornindustrie.

De start is om 14.00 uur in het Nationaal Onderduikmuseum, daar bezoeken we de hoornkamer en wordt meer verteld over het productieproces en de familieverbanden.

Kosten zijn € 7,50 p.p. Ontvangst om 14.00 uur met koffie/thee en een knopenkoekje, bezoek aan de hoornkamer in het Nationaal Onderduikmuseum, rond 14.45 stappen we op de fiets. Het programma eindigt rond 16.15 uur. Aanmelding is wenselijk en kan door een mail te sturen naar: info@onderduikmuseum.nl. Maar wees er snel bij VOL=VOL.

Deze knopenfietstocht maakt onderdeel uit van een samenwerking met musea uit Spakenburg en Nijkerk. Ook De Deventer Knopenfabriek doet mee.
Museum Spakenburg heeft van 28 september 2023 tot 6 april 2024 de expo ‘de eindjes aan elkaar knopen’ met vooral aandacht voor de Hollandsche Knoopenfabriek en knopen in de Spakenburgse en andere klederdrachten. Extra: een cultureel kidsfestival op 18 oktober 2023 voor kinderen van 6-12 jaar met speurtocht en knutselen met knopen in het museum.
DEKNOFA, de Deventer Knopenfabriek is de laatste producerende knopenfabriek in Nederland. Voor geïnteresseerden organiseert de fabriek een open dag om het productieproces te laten zien.
In Museum Nijkerk is vanaf 10 juni de expositie Knopen uit Nijkerk te bezichtigen. De expo verbeeldt de geschiedenis van de knopenproductie in Nijkerk en knoopt hier allerlei zaken aan vast, zoals kunst van lokale kunstenaars met het thema knopen.
In Nijkerk startte de ‘Vereenigde Knoopen- en Bandfabrieken’ in 1918 en was in bedrijf tot 1930. In 1948 kwam er een nieuwe knopenfabriek. Tot 1994 zorgde de Knopenfabriek Nijkerk voor een omvangrijke werkgelegenheid en export. Het laatste fabriekspand aan de Wallerstraat werd in 2014 gesloopt.