AKCU: Staat van de Macht – Merel Spikker en Hiske Kremer | 25 april

Staat van de Macht
Merel Spikker en Hiske Kremer
AKCU – 25 april 2024

Met dit stuk begon het allemaal: de theaterbewerking van ‘Ik, alleen’, op basis van het gelijknamige boek over Willem I, geschreven door Sophie Zijlstra. Al meer dan een jaar worden er bijeenkomsten gehouden met betrokkenen vanuit Tg Smeedwerk en de Koppelkerk, om een cultuurprogramma  samen te stellen rondom de thema’s die in het theaterstuk aan de orde komen.

‘Ik, alleen’ vormt de kern van het programma. Aan de hand van de thema’s uit het stuk – die verrassend en misschien onthutsend actueel zijn – laten we zien hoe de inhoud van het programma doorwerkt in de uitvoering daarvan. Om een idee te geven: we betrekken zoveel mogelijk mensen op zoveel mogelijk manieren bij het programma. Zo delen in het theaterstuk professionals van Tg Smeedwerk het podium met amateurspelers die sinds het najaar van 2023 zijn geworven. Deze ‘nieuwe spelers’ worden sinds januari klaargestoomd voor ‘de vloer’  in een reeks intensieve workshops.

In het programma ‘Staat van de Macht’ wordt gezamenlijk onderzocht waar de huidige macht zich concentreert, welke vormen van tegenmacht er bestaan, welke rol ‘de burger’ kan spelen en hoe we elkaar beter leren begrijpen. Kan kunst hierin werkelijk iets teweegbrengen?

Op 25 april zijn Merel Spikker en Hiske Kremer te gast om over dit project te vertellen. Merel doet regie & dramaturgie bij ‘Ik, alleen’. Ook is zij actief in het artistieke team dat het programma van Staat van de Macht vormgeeft. Hiske Kremer is sinds november directeur van de Koppelkerk en als zodanig penvoerder; intussen is zij al bijna een jaar betrokken bij de brainstormsessies die voorafgingen aan het project en is zij verantwoordelijk voor de bijdragen van de verschillende programmacommissies van de Koppelkerk. Daarnaast is Sylvia Heijnen de zakelijk leider van dit project en Pieter van Dijk is artistiek verantwoordelijk vanuit Tg Smeedwerk. Onmisbaar bij alle stappen die gezet worden in het kader van Staat van de Macht zijn de ideeën, de toewijding en de inzet op de werkvloer van vrijwilligers.

Programma 25 april:
19.00 uur: Inloop
19.30 uur: Presentatie door Merel Spikker en Hiske Kremer
20.30 uur: Pauze
20.45 uur: Vervolg met vragen en gesprek met gasten
21.30 uur: Sluiting

Locatie: Nationaal Onderduikmuseum, Markt 14, Aalten
Entree:  € 7,50 / museumjaarkaart gratis.

Toneelworkshop Staat van de Macht - Merel Spikker
Toneelworkshop Staat van de Macht – Merel Spikker

Toneelworkshop onder leiding van Merel Spikker in de Koppelkerk

Cartooning Ukraine - Staat van de Macht