Educatieve strip over WO2

De Schuilhoek

Na het succes van de oorlogsstrip De Ontdekking in 2003, heeft Eric Heuvel opnieuw een educatieve strip geschreven over de Tweede Wereldoorlog in Nederland: De Schuilhoek over de gebeurtenissen rond het pand Markt 12 in Aalten, waar tegenwoordig het Nationaal Onderduikmuseum is gevestigd. De Schuilhoek is uitgegeven in samenwerking met de Anne Frank Stichting en het Nationaal Onderduikmuseum.

Het educatieve avontuur is speciaal gemaakt voor het Nationaal Onderduikmuseum in Aalten. Het bijzondere aan het album is dat zowel in het Nederlands als het Duits beschikbaar is. De productie werd financieel ondersteund door een interregionale subsidieregeling van de Europese Unie (Interreg).

De Schuilhoek gaat over Wim van Dort, een verzetspersonage uit De Ontdekking, die in 1943 om de Arbeitseinsatz te ontlopen, onderduikt in Aalten, een grensplaats in de Achterhoek waar tijdens de oorlog relatief veel onderduikers zitten (één op de vijf). In de oorlog was hier aan de Markt het bureau van de Kommandantur ingekwartierd, terwijl er op de zolder onderduikers zaten, zonder dat de Duitsers er erg in hadden.

Het idee voor het stripboek ontstond toen een langs de Nederlands-Duitse grens rondreizende tentoonstelling van de Anne Frank Stichting de Achterhoekse plaats aandeed. De doelgroep bestaat uit jongeren tussen 10 en 18 jaar en scholen uit de grensstreek rondom Aalten. Het Nationaal Onderduikmuseum beschikt tevens over lesmateriaal voor zowel Nederlandse als Duitse scholen.

De eerder verschenen strip De Ontdekking (samenwerking Anne Frank Stichting en het Fries Verzetsmuseum) volgt de komst van een uit Duitsland naar Nederland vluchtende joodse familie en behandelt en passant de opkomst van het nazisme en de Duitse bezetting en de ontwikkelingen in Nederlands-Indië. De Ontdekking werd op scholen een groot succes, net als de handelseditie met harde kaft die Big Balloon uitbracht.

De Schuilhoek is te koop in het museum voor € 4,95. Bij afname door scholen vanaf 10 exemplaren bedraagt de prijs per stuk € 1,50.